Overdosis natuurschoon !

14 juni 2019 - Jostedal, Noorwegen

Deze morgen eerst nog wat gesocialiseerd met een Nederlander op de camping, wat een grappige man, hij had zijn klompen buiten aan de mobilhome staan. Super ! Hij had een dalmatiër bij, dus we raakten al gauw aan de praat, hondenmensen onder elkaar... Beetje later dan anders vertrokken dus. Mijn traject voor vandaag is maar 298 kilometer, dus ik ben niet gehaast. Ik rij eerst op de mooie grote weg E6 die mij langs Lillehammer leidt, je ziet de skischansen van de Olympische winterspelen in 1994 van ver staan. Ik rij door tot in Otta en daar stuurt mijn gps mij langs de 15 en vervolgens naar de 55. Het baantje wordt steeds smaller en kronkeliger, dus mijn snelheid mindert zienderogen ! Dààrom dat mijn gps aangaf dat ik 5 uren zou rijden over die luttele 298 kilometer ! Wat ik dan nog niet weet is dat ik door een bergpas zou rijden. Ik zie heel mooie natuurtafereeltjes en na elke bocht die ik neem zie ik nog een mooier beeld, waarbij ik de nodige vreugdekreetjes slaak ! De "oooohhh's" en de "wauw's" volgen elkaar in sneltempo op. Blij als een klein kind wanneer ik in de verte een bergtop bespeur waar nog een beetje sneeuw op ligt, ik word nog enthousiaster als ik merk dat ik alsmaar hoger gestuurd word en door de sneeuw mag rijden ! De baan wordt ook steeds smaller en er zijn heel veel haarspeldbochten te nemen, maar gelukkig is er af en toe parkeerplaats voorzien om het natuurschoon te aanschouwen en fotograferen. Dinhjo vindt het heerlijk om in de sneeuw te lopen en water uit het bevroren bergmeer te drinken ! Ik word zowaar emotioneel van al dat moois ! Naast mij stopt een camper met Noorse nummerplaat en ik spreek de dame aan in het Engels om mijn enthousiasme met haar te delen : 'You have such a beautiful country !'. De dame begint echter te lachen en antwoordt dat ze van Israël zijn en het een huurcamper betreft. Lap, ikke weer ! De afdaling is ook geen sinecure, de U-bochten volgen elkaar in sneltempo op, en bovendien is de weg op sommige plaatsen zo smal dat geen twee wagens kunnen kruisen. En dan lopen er af en toe nog schapen op de weg ! Dat wordt dus een afdaling in tweede en derde versnelling en de snelheid die ik haal gaat niet boven de 40 km/uur ! Moe, maar heel tevreden, vind ik om 18.00 uur eindelijk de uitgezochte camping Jostedal, geflankeerd door hoge bergen. De campers stromen er toe en ja hoor.... de eerste Belg die ik tegenkom in Noorwegen staat er ook te wachten ! Een koppel uit Verviers en zij komen vanuit het verre noorden afgezakt. De camping staat hier goed vol. Je kan hier ook van alles beleven. Je kan prachtige wandelingen maken naar de gletsjer of er met de boot naartoe varen en je kan hier ook raften op de wilde rivier die vlak naast de camping stroomt. Morgen gaan we eens kijken of Dinhjo mee op de boot mag en zo niet, gaan we te voet naar de gletsjer ! Hou jullie klaar voor de reportage !

1. Jeanine De Wilde:
    14 juni 2019
    Wat een avontuur dat je nu aan het beleven bent. Ik moet toegeven dat ik nu wou dat ik het ook kon zien in t echt. En dan die foto van Dinhjo met dat beetje sneeuw op zijn neus... daar moet een mens van smelten ;-) . Ik kan weeral niet wachten om je avonturen van morgen te lezen. Het is echt zo leuk om je zo te kunnen volgen.
  2. Astrid:
    Gewoon zaaalig!
  3. Baudoin yolande:
    15 juni 2019
    Wat een prachtige natuur en belevenis om nooit te vergeten
  4. Beirnaert freddy:
    15 juni 2019
    Prachtig verhaal en zeer mooie foto's je bent een straffe madam dat jij dat doet op je eentje super en dinhjo geniet er van 🐾🐾
  5. Luc Kluge:
    15 juni 2019
    Heel tof om dit te mogen lezen , alsof we mee op reis zijn ;-)
  6. Dirk Van Damme:
    15 juni 2019
    Schitterend verhaal en prachtig om zien, geniet ervan !
  7. Anita van hamme:
    15 juni 2019
    De meren zijn daar toch prachtig,het is gelijk dat water er boven op ligt,is natuurlijk optisch bedrog,en die bergen daar rond,mooie foto’s Liliane en mooi beschreven
  8. Ocho:
    15 juni 2019
    Liliane, als je op vakantie bent en de mensen aanspreekt, besef je eigenlijk hoe klein de wereld is. Dikke duim voor je verhaal en je foto’s.
  9. Sofie:
    15 juni 2019
    Super tof!! Verslagje en de foto's!! Voorzichtig met onze waterrat ;) Veeel plezier!!
  10. Liliane De Wilde:
    15 juni 2019
    Sofie, ik lijn hem aan van zodra ik water hoor stromen, want hier zit enorm sterke stroming op, komt uit de bergen hé. En Dinhjo kennende als hij water ziet...
  11. Jean:
    15 juni 2019
    Ik lees mee Lilleke.... heerlijk te lezen dat je ervan geniet....
  12. Ann de koker:
    15 juni 2019
    ik kijk iedere dag uit nr die mooie verhalen .. ! zo heerlijk !