Rondje Denemarken

23 juni 2019 - Klitmøller, Denemarken

Toen ik hoorde over de hittegolf in België, maakte ik mij de bedenking om toch nog wat langer in Scandinavië rond te toeren en te genieten van de koelere temperaturen. Waarom zou ik mij haasten om thuis te zijn, ik moet pas op 1 juli terug beginnen werken, en de hitte is niet optimaal voor Dinhjo ! Mijn collega Filiep vertelde mij dat ik zeker Jutland in Denemarken moest gezien hebben en ook de prachtige Deense westkust. Zo geschiedde ! Het voordeel om geen wifi te hebben is dat Dinhjo en ik gisterenavond alweer een prachtige zonsondergang gezien hebben vanop het strand aan onze camping tegen Malmö. Het is ook het enige mooie dat ik in mijn herinneringen meeneem van Zweden, de prachtige sunsets. Een tweede pluspunt van wifi-loosheid is, dat we gisteren na de zonsondergang vroeg zijn gaan slapen en deze morgen om 06.30 uur al kwiek en monter wakker waren ! Vroeg uit de veren, lekker nog even gaan wandelen, doucheke nemen, een potje koffie en een broodje en hup, daar gaan we weer. We zitten op een boogscheut van Malmö, dus na een half uurtje staan we voor 'The Bridge'. Ik had de crimi-serie gezien met de speurneus Saga en nu zie ik ook in levende lijve haar befaamde brug. Zoals ik al zei, Zweden ligt mij niet, en ja hoor aan de brug moeten ze mij toch nog een laatste keer kwellen. Ik schuif aan in de rij om met de bankkaart te betalen, steek mijn bankkaart in de automaat... 'saldo ontoereikend' ! Wat ? Onmogelijk ! Of mijn kaart is gekopieerd en iemand heeft mijn bankrekening geplunderd. Ik probeer nog een drietal keren en iedere keer dezelfde melding. Ik zie een jonge gast met een fluohesje al staan gniffelen en in mijn richting komen. Ondertussen duw ik toch maar al op het knopje 'ask assistance'. Hij kruipt in het kotje van de rij waar ik sta te prutsen en begint te discussiëren over de lengte van mijn mobilhome. Hij beweert bij hoog en bij laag dat mijn huisje-op-wielen langer is dan 6 meter. Niks van ! En man, daar gaat het toch niet om ? Wat is er aan de hand met mijn bankkaart ? Ik zeg hem kordaat dat ik zeker niet ga betalen voor een voertuig langer dan 6 meter en vraag hem om cash te betalen. 'Moment' zegt hij 'we are gonna try it again'. Hij steekt mijn kaart in het gleufje, ik tik mijn code in, en ja hoor, het werkt ! Eureka ! En door mijn grote mond heb ik dus enkel voor een voertuig tot 6 meter betaald. De befaamde brug is precies veel korter dan ik mij had voorgesteld. En ja, ik ben stout geweest, ik heb al rijdend foto's genomen. Foei ! Ik besluit om eens zot te doen en om helemaal terug te rijden naar de noordwestkust van Denemarken tot in Thisted, om daar te overnachten en dan morgen langzaam via de westkust terug te komen. De kuststrook staat bekend voor zijn vikingverleden, dus ik ben benieuwd. Gelukkig had ik in Aabenraa op mijn eerste camping in Denemarken een catalogus van interessante comfortabele campings in Denemarken meegekregen en die komt nu goed van pas. Ik zoek de mooie camping Klitmöller op en word er hartelijk verwelkomd met zelfs een hondenkoekje voor Dinhjo. Wat een prachtige camping, gelegen aan een mooi strand. Ik krijg van de uitbaatster de tip om met Dinhjo zowel op het strand als in het natuurgebied in de duinen te gaan wandelen, wat wij ook onmiddellijk doen. We beklagen het ons niet, het heeft ons deugd gedaan aan ons hartje ! Morgen zuidwaarts langs de kust, ben benieuwd naar de vikings...

1. Jeanine De Wilde:
    23 juni 2019
    Wat een mooie foto van Dinhjo met de gloed van de zon op zijn vacht, hij lijkt wel diepros gelijk een vos. Wat moet het heerlijk toeven zijn aan op een verlaten strand, alle ruimte voor jullie tweetjes. Ook al zijn het de laatste dagjes en ben je op terugreis... wie weet wat je nog allemaal te zien krijgt he? Breng je me een stoere viking mee? :-) Slaapwel zus en morgen weer veilig op de baan!
  2. Beirnaert freddy:
    23 juni 2019
    Geniet nog maar van de laatste dagen met uwe beste maat. Het waren weer prachtige foto's. Ik heb vandaag met kito gewerkt groetjes en knuffel van kito 🐾🐾
  3. Luc Kluge:
    24 juni 2019
    Geniet van de prachtige streek en het was leuk om je te mogen volgen. Nog een fijne terugreis toegewenst !
  4. Astrid:
    24 juni 2019
    Prachtige foto's en dito verslag! Geniet van alles wat nog op je pad komt.
  5. Anita van hamme:
    24 juni 2019
    Foto’s om in te kaderen, prachtig verhalen Liliane
  6. Ocho:
    24 juni 2019
    Liliane, een stoere Viking zien, staat op uw bucketlist?
    Vraag eens naar Ragnar Lothbrok, dat is pas een echte.
    Alhoewel, er zijn ook veel vrouwen die zich Viking noemen.
    Hou van de dingen waar je je goed bij voelt.
    Mooie foto’s en uw reisverslag is subliem. Doeiiii
  7. Sofie:
    24 juni 2019
    Wow genieten zeggen ze dan maar jullie doen het echt!! PS: het is hier echt wel bakken en braden nu ;)