De gletsjer !

15 juni 2019 - Gjerde, Noorwegen

Al heel vroeg deze morgen hoor ik de eerste gasten vertrekken vanop de camping. Gezien het hier praktisch niet donker wordt, heb ik er geen idee van hoe laat het is. Dinhjo komt nog even knuffelen, dat doet hij altijd als we bijna moeten opstaan. Ik ga eerst naar de winkel broodjes halen, die heb ik nu wel verdiend na al die inspanningen om wat kilo's kwijt te raken. Wat een lekkere broodjes hier ! Na het ontbijt en een verfrissende douche, merk ik dat ik bijna de enige ben die hier nog sta, al de rest is al vertrokken ! Ik begin het concept 'Noorwegen' een beetje te begrijpen, je blijft enkel op een camping om te overnachten, de volgende dag ga je opnieuw ergens anders op verkenning. Aan de receptie ga ik bij de lieve mevrouw vragen of er ook wandelingen zijn vanop de camping, maar liefst niet te ver voor mijn oude hond. En ja hoor, er is er eentje, een mooike zegt ze, naar een plaats waar het heel stil is en waar je de gletsjer kan zien. En, het is maar 5 km ! En vlak ! Gedienstig legt ze mij in haar beste Engels uit hoe ik moet lopen en geeft mij zelfs een plannetje mee. Ik vind de weg tamelijk gemakkelijk en het is inderdaad vlak... in stijgende lijn. Het is echter een mooie weg en er rijdt maar af en toe een wagen voorbij, dus ik besluit mijn kans te wagen. Na een bocht zie ik inderdaad een stukje van de gletsjer opdoemen in de verte. Hij lijkt dichter dan hij in werkelijkheid is. Ik blijf maar doorstappen omdat ik hoop dat ik tot aan de voet van de gletsjerarm kan geraken. Ijdele hoop ! Het ijs blijft ongrijpbaar ver ! Maar ik kan wel prachtige fotootjes maken ! Dinhjo en ik besluiten na 6 km dat we ver genoeg gewandeld hebben en vleien ons neer in het malse gras van een weide om een beetje op krachten te komen. Onderweg hebben we beiden van de bergstroom gedronken, het ijsblauwe water smaakte heerlijk ! Om met mijn handen in het kolkende water te kunnen, moest ik wel neerknielen op de oever. Met mijn knie recht in een schapendrol ! Dat wordt jeansbroek uitwassen straks ! Terwijl ik mijn reisblog zit aan te vullen, ligt mijn zwijntje nu heerlijk te knorren naast mij. We zijn aan elkaar gewaagd in 'het-oude-knurren-zijn' ! Daarom passen we zo goed bijeen ! Morgen volg ik het Noorwegen-concept en ga ik lekker rondtuffen met mijn mobilhome, stoppen waar het mooi is en overnachten waar er plaats is. Gedaan met plannen ! We gaan richting Bergen en zien wel wat we tegenkomen onderweg ! 'Carpe diem' zoals jullie dit zo mooi zeggen....

1. Ann de koker:
    Wowie !!
  2. Jeanine De Wilde:
    15 juni 2019
    Weeral een belevenis die ze je niet meer kunnen afnemen ! Op welk plaatsje ga je morgen terecht komen... het zal me benieuwen. Blij dat er eens een selfie tussen zit zus, en te zien hoe goed je er uit ziet. (zelfs met schapendrol) Hopelijk, als het mogelijk voor je is, kunnen we eens videochatten morgen. Ben je nog onderweg? .... Don't worry, geniet van je avontuur en laat die gsm dan voor wat hij is want..."carpe diem" zoals je zelf zegt :-)
  3. Arie:
    15 juni 2019
    Super mooi 👌🏻 . Dit zou ook wel mijne slag zijn .
  4. Beirnaert freddy:
    15 juni 2019
    Blij om te horen dat alles goed gaat. En ja ne mens word een dagje ouder he 😘 en zoals uw zus zegt nog eens een foto waar jij opstaat en jullie zien er beetje moe uit je had precies rode kaakjes 🤣🤣 .hier bij ons ook mooi weer groetjes en knuffel van kito 🐾🐾🐾🐾🐾🐾🐾🐾
  5. Wini & Rik:
    16 juni 2019
    wauw zalig reisverhaal en prachtig geschreven en zo tof dat dinhjo kan meegenieten groetjes wini en rik
  6. Luc Kluge:
    16 juni 2019
    Heel mooi verhaal, prachtige streek en foto's ! Nog veel plezier toegewenst.
  7. An:
    16 juni 2019
    Toppie je verhalen steeds te lezen
    Geniet daar nog !!!
  8. Ocho:
    16 juni 2019
    Weeral een drol waar wij niet gaan instappen. Met de lotto spelen liliane, als ge in een drol gestapt of gevallen bent, dat brengt geld op.
  9. Sofie:
    18 juni 2019