Goodbye Noorwegen !

21 juni 2019 - Strömstad, Zweden

Na een verkwikkende nachtrust laten we camping Marivold achter ons en vertrekken we richting oostkust. We zijn nog maar een paar kilometer ver en het begint alweer water te gieten. Noorwegen herinner ik mij dus het best als 'het waterland', zowel in de meren, als het hemelwater. Daarom ook dat het gras er zo groen is, denk ik maar ! Er zit niets anders op dan gewoon door te rijden, de oostkust heeft trouwens niet veel te bieden. Ik zal dus vandaag niet veel te vertellen hebben. Onderweg stoppen we nog 'op den bots' op een truckerparking, waar we die lieftallige blokhutjes 'met gras op het dak' tegenkomen en die mooie beelden van de wilde dieren. Als Dinhjo die beesten ziet, stormt hij erop af alsof hij ze onmiddellijk zou verscheuren. Oeps, ze lopen niet weg, ik ga er maar eens voorzichtig aan ruiken..., echt hilarisch. Omdat ik zo goed opgeschoten ben in mijn traject, besluit ik om vandaag nog de grens over te steken naar Zweden. Ik vind via google een mooie camping in Strömstad, net over de grens en ik zie op hun website dat het midzomerfeest is vandaag ! Als dat maar goed komt en als ik maar nog een plaatsje vind op een camping, want dit zijn blijkbaar hoogdagen voor de Zweden ! In Horten besluit ik de ferry te nemen naar Moss, zo spaar ik een ommetje van ongeveer 100 kilometer uit, met risico van grote file in Oslo. Ik heb geluk, de veerboot komt net aan en ik kan bijna onmiddellijk inschepen. In één ruk rij ik door naar Strömstad, ik rij zelfs de grens over zonder dat ik er erg in heb. Geen controle ! Het valt mij wel op dat, nadat ik in Moss van de boot rij, er een hevige zijwind inbeukt op de mobilhome. Vervelend rijden is dit ! Op een paar kilometer van de snelweg vind ik de enorme luxe-camping Lagune. Ik merk onmiddellijk dat er enorm veel volk op de camping aanwezig is en ik hoop op een plaatsje. Ja hoor, er is nog plaats. Blijkt dan nog een luxe-staanplaats voor mobilhomes, hier noemt dit een 'bobilpark'. Een stukje asfalt waar de camper netjes op kan staan en daarnaast een betegeld stukje waar je stoeltjes en een tafeltje kunt zetten. Geen natte vieze voeten als het regent ! Eigen waterkraan met vulslang en eigen afvoerleiding aan je plaatsje, echt verzorgd ! De prijs is er ook naar, bijna het dubbele van op een ander camping. Ik hoop hier ook een midzomerfeest mee te maken, maar dat heb ik dus mis. Het midzomerfeest speelt zich hier voornamelijk overdag af waarbij de meisjes een bloemenkrans vlechten voor in hun haar en er een meipaal versiert wordt terwijl liedjes gezongen worden. Dit heeft zich dus allemaal deze namiddag afgespeeld. Het feest is gedaan. Maar lawaai is er genoeg op de camping. Achter mij zit een groepje Zweden moppen te tappen en te drinken, die hebben het naar hun zin. Ik had toch liever wat muziek gehad in plaats van dat luidruchtig gedoe. Weinig belevenissen vandaag dus, morgen richting Denemarken !

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Brigitte:
    21 juni 2019
    Je maakt een prachtige reis Liliane alle dagen kijk ik uit naar de prachtige foto's en je verhaal 😘😘😘
  2. Jeanine De Wilde:
    21 juni 2019
    Ik stelde me bij midzomernacht grote kampvuren met dansen voor, blijkbaar had ik er ook een verkeerd idee over. Morgen al naar Denemarken... Hopelijk daar nog wat mooi natuurmateriaal voor jou en zwemplezier voor Dinhjo. Laat die Zweden maar plezier maken, zolang ze je vannacht niet wakker houden zeker? Slaap lekker straks en rij veilig morgen !
  3. Liliane De Wilde:
    21 juni 2019
    Zus ik denk da'k in Denemarken nog een ommetje ga maken langs de westkust, dus even terug naar het noordwesten in Denemarken vooraleer ik afzak naar Duitsland. Schijnt een heel mooie kustlijn te hebben !
  4. Johan vanneste:
    22 juni 2019
    een meipaal in juni ? raar volkje daar ......
  5. Wini & Rik:
    22 juni 2019
    als ambassadeur van de reizende en trekkende belgen is er een toekomst voor u
    weggelegd
    aangename en onderhoudende verhalen
    wini & rik
  6. Beirnaert freddy:
    22 juni 2019
    Ale zo te horen heb je nog geen gebrek gehad aan water. Maar je hebt wel al mooie dingen gezien en dinhjo verveeld hem ook niet aan de mooie foto's te zien prachtig om de foto's te zien van hem 🐾🐾
  7. Baudoin yolande:
    22 juni 2019
    zo te lezen is dit toch wel een heel mooi avontuur, met mooi natuurschoon en veel water
    dit vergeet je nooit meer en Dinhjo heeft ook een prachtige reis meegemaakt met veel speelplezier. tot het volgende verhaal

gr yolande en Patrick
  8. Ocho:
    23 juni 2019
    Een reis naar de fjorden om nooit meer te vergeten, onthou de mooie plekjes, die luidruchtige Zweden laat die maar uit je hoofd.